Menu

Van middelbare school naar > MBO niveau 4 applicatie en media ontwikkelaar

Plak

De avatar van Plak
  • Geregistreerd lid

Sevvlor

Plak
Op school ga je geen reet doen, als je echt geïnteresseerd erin bent ga je alles thuis leren. Dit is ook eigenlijk de enige manier hoe je programmeren goed onder de knie gaat krijgen. Op school leer je echt geen drol over het algemeen.

Het is ook eigenlijk de bedoeling dat jij daar de basis aangeleerd krijgt, of iif de handvaten waarmee jij zelf verder kan gaan.

Ja. Dat is de bedoeling wel ja.

Dylan

De avatar van Dylan
  • Ehh,
  • Donateur
Geplaatst op 18-6-2019 00:15

Bij mij ziet het eerste jaar er zo uit:

Periode 1:

• Wordpress
  • Beetje HTML/CSS
  • Databases in Acces waar niemand een kut van begreep
  • "Backend programmeren" beetje leren hoe Javascript werkt
  • IT Essentials (Algemeen leren over computers)
  • Les in Word (een giller....)
  • De basisvakken

Periode 2 was bijna het zelfde, met Backend programmeren switchten we naar PHP en deden daar wat opdrachtjes uit het boek van (over arrays en andere basics). Wordpress krijgen we geen les meer in.

In periode 3 werden databases aan het werk gezet waardoor het duidelijker werd, in PHP moesten we een webshop "bouwen" aka overschrijven uit het boek.
BAM, daar kwam C#. Vind het wel interessant maar het is in eens heel veel, in een periode bijna net zoveel moeten doen als wat we in PHP hebben gedaan in 2 periodes. Frontend hebben we geen les meer van, en ik weet niet eens hoe je een responsive website maakt.

Nu zit ik in periode 4 en moeten we veel presenteren en voorbereiden op bepaalde dingen afsluiten zoals mondelinge examens Engels en Nederlands.

Als ik terugkijk op het jaar heb ik aardig wat geleerd, maar of ik daar persé voor naar school moest gaan vraag ik me af.
In de eerste 3 periodes heb ik alle mogelijke studiepunten gehaald, wat ik in de 4e periode ook verwacht. Ik doe echt weinig.

Merk dat een hele hoop mensen zich niet op hun plek voelen, we begonnen met 30, waarvan inmiddels 20 en tot nu toe is het van 4 mensen zeker dat ze over zullen gaan. Aan het begin van het jaar werd al verteld dat 50% van de studenten in het eerste jaar afstroomt.

Ik wist van te voren totaal niet wat het in zou houden, ben er ook niet echt over te spreken maar het gaat prima en ben zeker van plan de opleiding af te ronden. Ben aangenomen bij een stageplek waar ik enorm veel zin in heb aankomend half schooljaar.

Succes! De tijd gaat hard maar het is zonde om weinig aan een jaar van je leven te hebben.
Probeer de juiste keuze te maken, vraag echt rond want dat is de enige manier hoe je er echt achter komt.

Inmiddels zit ik op 2000 woorden, hopelijk kun je er wat mee.

Discord: Dylan#3684 | Skype: Dylande2ker

Rien

De avatar van Rien
  • staar mn foto niet aan, creep
  • Donateur
Geplaatst op 18-6-2019 08:59

De opleiding is prut, niet doen. Gigantische afrader!!

ahhh cute (en ja, je weet wat er staat bitch)

Eran

De avatar van Eran
  • Vragen over programmeren? PM!
  • Donateur
Geplaatst op 18-6-2019 09:15 Eran

Rien

Of goed je best doen en doorstromen naar het HBO. MBO applicatieontwikkeling zit inderdaad onder de maat.

Rien

De avatar van Rien
  • staar mn foto niet aan, creep
  • Donateur
Geplaatst op 18-6-2019 09:34

Eran

Rien

Of goed je best doen en doorstromen naar het HBO. MBO applicatieontwikkeling zit inderdaad onder de maat.

Ik doe de opleiding verkort. Maar je leert er echt niks, het niveau is niet onder de maat, het niveau is zo erg onder de maat dat het diploma niks voorstelt.

ahhh cute (en ja, je weet wat er staat bitch)

Lucas

De avatar van Lucas
  • Smile 😈
  • Donateur
Geplaatst op 18-6-2019 17:17

Eran

Rien

Precies dit ben ik ook van plan.🙂

Sevvlor

De avatar van Sevvlor
  • Beheer
  • Beheer
Geplaatst op 19-6-2019 11:52

Eran

HBO opleidingen verschillen ook echt enorm per school. Een aantal zijn ook echt bizar ondermaats.

Clippit should work on the suicidal hot line: "It seems you want to die, would you like a list of ways to die?"

Jeff

De avatar van Jeff
  • Geregistreerd lid

Ik volg nu eerste jaar MBO Applicatieontwikkelaar niveau 4 en heb eigenlijk geen klachten.

Hoe mijn eerste schoolfase A er uitzag:

• Office Vaardigheden // Hierbij leer je over Acces, Word, Excel. In Acces voornamelijk database's en juist dat ook de reden is dat je dat vak krijgt zodat je meer leert over 'n database.
  • Front // Dit was een raar vak, waren de opdrachten heel vreemd. Ene keer met Wordpress, dan via Photoshop dingen doen. Was echt een vak 'om tijd te vullen'.
  • Hardware Theorie // Leer je echt over de dingen wat er allemaal IN je pc zit. Totaal niks met progammeren te maken, maar meer basiskennis ICT.
  • Datacom // Leerde je meer over servers, switches en netwerken enzovoort. Dat leerde je vanuit Cisco Learning ofzo en was wel compleet in het engels wat ik ontzettend kut vond. (Mijn engels is niet al te top, laat staan er uitleren)
  • ITS // Leer je hoe je mensen moet helpen enzovoort achter helpdesk.
  • HTML/PHP // Kwam je in eerste aanraking met PHP & HTML.
  • Software // Ging je veel doen met linux servers enzovoort.
  • Netwerkbeheer // Windows servers enzovoort.
  • Rekenen, Engels, Burgerschap

Fase A was ook eigenlijk meer netwerkbeheer dan programmeren, dit kwam omdat dit nog gemengd was en je na een half jaar nog een keuze kon maken tussen Netwerkbeheer of Applicatieontwikkelaar. Vond Fase A niet heel vervelend, maar sommige vakken zat ik wel van; maar waarom? Dit interesseert me niks. Maar uiteindelijk vloog ik er wel makkelijk doorheen.

Momenteel
Momenteel heb ik vakken als:

• CSP (Javascript)
  • PHP (Eerst nog veel basic PHP, nu Laravel)
  • C#
  • Projectmanagement

En ben je vééél meer aan het focussen op het programmeren. En als ik eerlijk ben heb ik zeker wel wat geleerd. Het was vaak wel makkelijk, omdat ik van basis PHP & HTML/CSS wel wat wist maar weet nu ook wat meer wat voor betekenis het heeft. Ben er best wel positief over.

Daarnaast is deze opleiding ook ideaal voor doorstromen naar HBO.

geniet van het leven jongens en meisjes

Snel reageren

Flag Content
Processing...

Geef een duidelijke reden waarom een administrator naar deze post moet kijken